O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

Artykuły


Ustawienia siodełka

Tomasz 29 czerwiec 2009 11862 czytanie 0 komentarz

Prawidłowe ustawienie wysokości siodełka jest pierwszą czynnością, którą powinieneś zrobić tuż po zakupie roweru. Nawet jeśli wyręczy Cię w tym obsługa sklepu, prędzej czy później zmienisz wysokość rury podsiodłowej (np. podczas transportu samochodem), dlatego nim rozpoczniesz pedałowanie, przeczytaj trochę teorii.
Usiądź na siodełku, oprzyj piętę na pedale i zakręć korbą tak, by noga znajdowała się w najniższym położeniu. Co dzieje się z Twoim stawem kolanowym? Jest nadal ugięty, czy może wyprostowany, a Ty ledwo dosięgasz do pedała? W pierwszym przypadku siedzisz za nisko, w drugim - za wysoko. I tak źle i tak niedobrze.

Idealna pozycja występuje wtedy, gdy noga jest wyprostowana lub lekko ugięta, ponieważ zabezpiecza przed przekraczaniem fizjologicznego i bezpiecznego ruchu w stawie kolanowym. Innymi słowy: prawidłowe ustawienie wysokości siodełka zapobiega kontuzjom, które mogą spowodować szkodliwe przeciążenia. Brzmi groźnie? Nie martw się: powyższa teoria odnosi się do jazdy sportowej, podczas której kolarze „cisną" z całej siły. Natomiast nie ulega wątpliwości, że metoda „wyprostowanej nogi na dole" jest najbardziej efektywna. Aby się przekonać przejedź kilkaset metrów mocno pedałując z siodełkiem nisko opuszczonym, a następnie pokonaj tę samą trasę ustawiając poziom sztycy w idealnej pozycji. Za drugim razem jedziesz szybciej i wkładasz mniej siły w pedałowanie, prawda?

Mimo tego, że jazda z nisko ustawionym siodełkiem jest bardziej męcząca to niewątpliwą zaletą takiej pozycji jest wygodniejsze wsiadanie i zsiadanie z roweru. Ma to duże znaczenie zwłaszcza, jeśli poruszasz się po zatłoczonym mieście, gdzie jazda nie jest płynna i co chwilę musisz zatrzymywać się na światłach. Niżej siodełko ustawia się również w grawitacyjnych, czy jak kto woli - ekstremalnych odmianach kolarstwa górskiego, co związane jest z utrzymaniem prawidłowego środka ciężkości.

Podczas karkołomnych zjazdów ciało wysunięte jest mocno do tyłu, więc rura tylko by przeszkadzała. Poza tym większość tras zjazdowych i tak pokonuje się na stojąco. Skoro jesteśmy przy ekstremie, mała uwaga: do downhillu, skoków i tego typu zabaw zamontuj siodełko z nosem skierowanym lekko w górę. Będziesz mógł lepiej kontrolować rower podczas zjazdów, a tylna część siodełka nie będzie przeszkadzać, gdy mocno się odchylisz.

UWAGA! PAMIĘTAJ!
WSPORNIK SIODEŁKA MA ZAZNACZONY OGRANICZNIK POZWALAJĄCY NA JEGO MAKSYMALNE WYSUNIĘCIE. PRZEKROCZENIE TEJ GRANICY GROZI ZŁAMANIEM WSPORNIKA I GROŹNYMI KONSEKWENCJAMI.

Teksty udostępnione przez markę Dobre Sklepy Rowerowe.

O Tomasz

Tomasz
Super administrator
Dołączył: 27 październik 2008

0 komentarz

Pozostaw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
  • Żadne komentarze nie zostały dodane.

Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk 'Zgadzam się', aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności.Możesz przeczytać więcej o naszej polityce prywatności tutaj